Toimitilaopas

Mitä uuden toimitilan ostaminen tai vuokraaminen vaatii? Tässä oppaassa kerromme, mitä kannattaa ottaa huomioon uusia tiloja suunniteltaessa. Toimitilan ostaminen tai vuokraaminen on merkittävä investointi tulevaisuuteen, mikä kannattaa harkita ja suunnitella huolellisesti. Kokemuksemme mukaan uuden toimitilan rakentaminen on kuitenkin monessa tapauksessa liiketoiminnan kehittämisen kannalta edullisempaa ja pitkäjänteisempää kuin olemassa olevan vuosikymmeniä vanhan tilan remontointi. Lisäksi ammattitaitoisen ja kokeneen kumppanin kanssa toimitilojen kokonaisvaltainen toteuttaminen on yksinkertaista ja suoraviivaista. Hyvin suunnitellut ja toteutetut toimitilat edistävät ja tukevat liiketoiminnan kasvua toiminta-alueellaan vuosia, jopa vuosikymmeniä eteenpäin. Tässä oppaassa käymme läpi tärkeimmät asiat, joita toimitilan ostajien tulisi ottaa huomioon.

1. Määritä toimitiltarpeesi ja budjettisi

Ennen toimitilan ostamista on tärkeää määritellä tarpeesi ja budjettisi. Mieti, kuinka paljon tilaa tarvitset, millaisia toimitiloja tarvitset, sekä millainen sijainti olisi optimaalinen liiketoiminnan hoitamiseen. Tässä vaiheessa on myös syytä varautua liiketoiminnan kasvuun, etteivät tilat käy pieneksi välittömästi tilojen valmistuttua. Myös budjetti on tärkeä ottaa huomioon, sillä se vaikuttaa sekä tilan sijaintiin että kokoon. Uusi liiketilasi voi tarvita esimerkiksi: 

  • Kokoustilaa 
  • Sosiaalitilaa  
  • Ravintolatilaa  
  • Tuotantotilaa  
  • Varastotilaa  
  • Hallitilaa  
  • Parkkitilaa  

2. Etsi sopiva toimitilakumppani

Kun tarpeesi ja budjettisi ovat selvillä, voit alkaa etsimään sopivaa toimitilaa. Toimitilaa voi etsiä esimerkiksi kiinteistövälittäjien, internetin tai rakennuttajien kautta. Toimitilakumppanin valinnassa tulisi ottaa huomioon saumaton yhteistyö sekä operaattorin vakavaraisuus ja vastuullisuus. Lisäksi kannattaa tutustua mahdollisen kumppanin aiempiin toimitilareferensseihin, jolloin omien tarpeiden kartoitus helpottuu. Toimitilan valitsemisen tärkeimmät huomioitavat asiat ovat:

  • Sijainti ja alueen kehitysnäkymät
  • Alueen infrastruktuuri ja saavutettavuus
  • Tontin koko ja väljyys
  • Tilojen räätälöitävyys
  • Hinta

3. Selvitä mahdolliset lisäkustannukset

Toimitilan ostamisen tai vuokraamisen lisäksi on tärkeää ottaa huomioon mahdolliset lisäkustannukset, kuten kiinteistövero, lämmitys- ja sähkökustannukset, huolto- ja korjauskustannukset, sekä mahdolliset yllättävät kulut. Huolellinen selvitys näistä kuluista auttaa varmistamaan, että budjettisi riittää kaikkiin kuluihin.

4. Tee tarvittavat sopimukset

Kun olet valinnut sopivan toimitilan, on aika tehdä tarvittavat sopimukset. Huolehdi siitä, että kaikki tarvittavat asiakirjat ovat kunnossa ja että kaikki tärkeät asiat on kirjattu selkeästi sopimukseen. Älä allekirjoita sopimusta ennen kuin olet varma siitä, että se vastaa tarpeitasi ja että olet tyytyväinen kaikkiin ehtoihin. Mikäli hankit vuokratilat, niin hyvä yhteistyö vuokranantajan kanssa on ehdoton edellytys.

Master Yhtiöiden visiona on auttaa asiakkaitamme pääsemään haluttuun lopputulokseen avaimet käteen- periaatteella. Toimintaamme ohjaa vetovoimaisen aluerakentamisen periaatteet, jossa korvaamme perinteiset teollisuushallit visuaalisesti näyttävillä ja massasta erottuvilla liiketiloilla, jotka tukevat aidosti asiakkaan liiketoiminnan kasvua.

Vuosien aikana saamamme palaute osoittaa, että taidokkaasti toteutetun toimitilasuunnittelun myötä sekä asiakkaat että työntekijät saavat tiloista parhaimman hyödyn. Tällöin uudet ja raikkaasti yksilöllisellä yrityskuvalla brändätyt toimitilat lujittavat yrityksen brändiä sekä vahvistavat yrityksen asemaa markkina-alueellaan.

paljontoimitilaratkaisuja
montaammattilaista
tilojayksilöllisesti
tehokkaatratkaisumallit

Ota yhteyttä

Ota meihin yhteyttä oheisella lomakkeella.


    Lähettämällä viestin hyväksyn henkilötietojeni käsittelyn tietosuojaselosteemme mukaisesti.

    Lomake on suojattu roskapostin estämiseksi Googlen reCAPTCHA-palvelulla, johon liittyy palvelun tietosuojaseloste ja käyttöehdot.